Hur man hanterar gnällspikar på arbetsplatsen!


Hur man hanterar gnällspikar på arbetsplatsen!

Här kommer ett genialt teambuilding tips som visar hur man hanterar de satans gnällspikarna som finns på arbetsplatsen. Tidigare skrev jag om negativa personer. Nu får du denn stora hemmliga lösningen!

Här kommer en lista på klassiska försök som använts  för att sätta stop för en gnällspik

1. Du försöker göra dem glada med ” Ja, men det här kan vi ordna” eller Kom igen nu, så farligt kan det inte vara”. Tyvärr går det inte eftersom de älskar att gnälla mer än att lösa problem!

2. Du kommer med lösningar ” Men, om vi gör så här istället så…”, ”Har du provat att…”. Det hjälper tyvärr inte heller pga samma skäl – de vill inte lösa problemet.

3. Ju mer du föreslår lösningar, desto större motstånd får du. Ju fler argument du kommer med, desto fler får du tillbaka. Att vara en gnällspik är ett heltidsjobb, ja kanske till och med en livsuppgift som de aldrig låter dig ta ifrån dem.

4. Att säga att de måste skärpa sig fungerar inte heller, då tycker dom att du som chef inte bryr dig om deras problem - ger mer motstånd.

5.
Att själv klaga på den som klagar – gör dig till en gnällspik själv

6. Att ignorera enn gnällspik kan fungera ett tag, men eftersom att det ofta är deras livsuppgift eldar de bara på med ännu mer gnälleri ända tills  ingen kan ignorera dom mer.

7. Att hålla med dem. "Allt är skit". "Ja, den här rutinen är värdelös". Det är ju lite bekvämt att göra så här för det skapar ju lite samhörighet i alla fall. Men det fungerar inte eftersom ju mer folk klagar, desto mindre benägna är de att göra något åt det.

8. Säg emot gnällspikarna, ta tag i det och ta några riktiga fajter, tyvärr kanske det här håller dom borta från dig, men resten av arbetsplatsen kommer garanterat fortfarande få höra skiten!

Till Lösningen!

Så vad är det nu som fungerar mot det här? Svaret är egentligen väldigt simpelt, medlidande. Du har säkert själv varit med om att du varit sjukt eller mått dåligt på annat sätt. Familj och vänner kommer fram och säger "oh det är så synd om dig, inte visste vi att du hade så många problem". Såklart skämms man lite och säger att det inte är så farligt. Gnällspikarna är exakt likadana!

Sammanfattningsvis:

Sattsa på medlidande, var inte sakastisk utan säg allting exakt som att du menar det. Då tycker de tillslut inte synd om sig själva längre!

Vill du få reda på uppdateringar med nya tipps från teambuildingbloggen? se då till att prenumerera. Det kan du göra här.

/Lennart


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0