Teambuilding - Socialkompetens

Tjena!

Idag satt jag och funderade på varför vissa personer ibland säger saker som verkligen kan få bägaren att rinna över! När jag själv träffar på andra försöker jag först skanna av dom och se vilket humör de är på, hur de mår och allmänt hur deras utstrålning är. Sen ger jag mig in i konversationer där jag låter tungan gå, men där jag ändå tänker efter innan jag öppnar munnen!

Hur svårt kan det vara? Är inte det grundenstegen i att förstå andra? Eller är det bara jag som överarbetar pga mitt teambuilding intresse...

Jag vet inte hur det ligger till, men jag har på senaste tiden iaf varit med om alldeles för många pinsamheter och socialförstörande personer som inte tänker efter ett dugg innan de säger något!

Ett exempel från min förra arbetsplats var när en av gymbiffarna tappade sin kaffekopp. Rakt ut på redaktionen skrek han "JÄVLA NEGER". Det är klart att det kan hända av ren reflex och då skämms man verkligen, men den här killen tänkte inte ens på vad han just sagt, trotts att hela redaktionen inklusive ett antal svarthyade stirrade på honom. Att killen inte ens har en tanke på att folk kan ta illa upp. 

Sånt här kan ibland hända på arbetsplatser, antagligen kan man inte förbättra det med just teambuilding. Det ända rådet jag har att ge är att varje person iaf på arbetsplats bör tänka en extra gång på vad man häver ur sig!

/Lennart

   

Kommentarer
Postat av: per

Förmodligen uppskattar inte många muskulösa personer att jämföras med ett stekt köttstycke. När jag säger det var fan också betyder det inte att jag hyser ett personligt agg mot djävulen. Det är bara en tom fras som uttrycker ilska.

2011-06-12 @ 04:47:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0